Musikalen CABARET er kjent som en av verdens beste musikaler. Den hadde premiere på Broadway i 1966, deretter kom filmen i 1982. Den er spilt på profesjonelle scener verden over, og i 2021 åpnet en ny versjon på West End, London. Den er i dag en av de dyreste forestillingene å kjøpe billett til, nettopp fordi den er veldig populær.
Cabaret skal spilles på Kulturhuset Gleng, det nærmeste vi kommer en Cabaretscene i Sarpsborg. Sammen med ungdommene skal vi utfordre de konvensjonelle grensene mellom skuespiller og publikum, og vi skal endre strukturen i lokalet. Profesjonelle musikere skal plasseres rundt i rommet, og publikum skal plasseres der scenen vanligvis er. Midt i publikumsplassene skal vi bygge en dreiescene, med publikum sittende rundt hele scenen. Dette gjør at skuespillerne må forholde seg til publikum i 360 grader, en helt nye måte å spille teater på. Vi mener tematikken vil gjøre seg ekstra godt når skillet mellom skuespiller og publikum viskes ut.
Samarbeid med West End
Diorama har opprettet et samarbeid med West End-koreograf Julia Cheng. Cheng har koreografi på West End versjonen som nå spilles i London. Etter oppholdet hos Diorama i januar, reiste hun til Broadway, der hun koreograferte nyåpning av Cabaret der.
Viktig satsning på eldre ungdom
Ulike interesseorganisasjoner melder at det er for få tilbud til eldre ungdom og unge voksne innenfor kulturlivet. For at barneteaterene skal kunne vokse og gro, er man helt avhengig av støtte og bidrag også fra eldre, f.eks til å fylle eldre roller, men også i roller utenfor scenen. Å bruke eldre ungdom til støtteoppgaver som rigging og teknikk, men også la dem ta del i de kreative prosessene rundt et prosjekt er vinn-vinn. Teateret bidrar til å skape aktivitet og aktørene får oppleve å være viktige, samtidig som de bidrar med helt avgjørende kompetanse. For psykisk helse er det helt avgjørende å ha noe «å gå til», utenom skole, studier og jobb. Vi ser derfor en stor allmennverdi i å holde eldre ungdom og yngre voksne engasjert i organisasjonene, også når deres tid i barneteateret er forbi.
Et stykke kulturhistorie
Diorama sitt Cabaret-prosjekt har flere viktige kulturelle aspekter:
Handlingen i Cabaret er lagt til Berlin 1929-1930. Verden var preget av økonomisk nedgang, og i flere land var fascismen på vei opp og fram. I musikalen følger vi Sally Bowles, nattklubbsangerinnen som treffer den amerikanske forfatteren Cliff Bradshaw. Deres liv på Kit Kat-club er, tilsynelatende, skjermet for den dystre utviklingen utenfor, men etterhvert ser vi likevel at nazismen påvirker miljøet, blant annet gjennom uttrykk i kostymer, musikk og språk. Cabaret er et viktig stykke historie i musikalform, og en viktig påminnelse om hva som skal skje hvis vi lukker øynene for hva som skjer rundt oss. I arbeidet med musikalen vil ungdommene dermed måtte reflektere, analysere og reagere på historiske handlinger, men vi vil også kunne trekke paralleller til samtiden vi lever i. I sum vil arbeidet med musikalen ikke bare være et stykke kunstnerisk arbeid i øyeblikket, men det vil også bidra til læring og opplysning, og også øke bevisstheten rundt individets plass i samfunnet.
Pengestøtte fra flere kanter
Cabaret er en veldig dyr forestilling å fremføre. Valget om å gjøre forestillingen på Glenghuset gjør at det er umulig for forestillingen å tjene inn alle kostnader ved salg av billetter, rett og slett fordi antall salgbare seter er for få. Vi mener at valget av Gleng som scene liekvel er helt rett, da kulturhuset er den scenen som vil gi publikum og skuespillere den autentiske cabaret-følelsen, kontra en større konsertscene. Det er derfor med stor glede vil kan fortelle at flere stiftelser og banker har bidratt raust til at produksjonen lar seg gjennomføre: Eidsberg Sparebank og Sparebankstiftelsen DnB har støttet prosjektet med kr. 100 000,- hver. Sparebankstiftelsen1 Halden har gitt kr 200 000 til dette viktige prosjektet. For oss betyr det enormt mye at flere ser verdien av å satse på ungdom.
Forestillingen spilles 10 ganger fra 6.-15. juni, og billettene ligger på www.ticketco.no.